vrijdag 20 maart 2009

MVS - voorbeeld 1

Missie
Klinkt bekend?
“Wat is eigenlijk onze core business?”
“Wat willen we eigenlijk betekenen voor onze klanten?”
“Het lijkt wel of we álles verkopen. Wat doen we nu niet?”
Waarom een missie?Omdat u een missie aangeeft waar u het allemaal voor doet. Wat is de grote opdracht?Omdat een missie kaders aanbrengt. Je kunt niet alles zijn voor iedereen.Omdat een missie mogelijkheden creëert. Een goede missie geeft focus bij het verwezenlijken van uw visie en een houvast bij marketing en innovatie.
Vier misvattingen over missie1. een missie is een slogan, en moet vooral kort en catchy geformuleerd worden2. een missie verandert om de zoveel jaar3. een missie is een heel verhaal over wat de organisatie allemaal doet4. kleine organisaties hebben geen missie nodig

Visie
Wel eens om u heen gehoord?
“Waar gaan we nou eigenlijk naar toe met deze organisatie?”
“Waar staan we nu over een paar jaar?”
“Ik heb geen idee waar de directie naar toe wil.”
Thalatta's visie op visieHet Engelse woord vision betekent niet alleen visie, maar ook visioen . Daarom ontstaat er vaak verwarring over het woord visie. Veel mensen denken bij visie aan de situatie hier en nu. Thalatta ziet visie als een toekomstvisioen, een droombeeld van hoe het moet worden. Maar visie is ook een bestemming, een destination statement.
Waarom werkt visie?Visie zorgt voor inspiratie en houvast. Als je opschrijft waar je naar toe wil, wordt de visie concreet, zichtbaar en meetbaar. Vanuit je visie schrijf je je plannen zo op

Waarden
Herkent u deze geluiden?
“We willen wel groeien, maar het mag niet ten koste gaan van de identiteit.”
“Waarom op die manier? Dat hoort typisch bij onze organisatie.”
“Hoe leggen we nieuwe medewerkers nu uit wie we zijn en waar we voor staan?”
Wat zijn waarden?Waarden zijn de elementen waaruit een organisatiecultuur is opgebouwd. De kernwaarden definiëren de 'persoonlijkheid' van een organisatie.
Waarden hebben waardeOrganisaties die hun kernwaarden op papier zetten, presteren beter dan andere organisaties. Bovendien ondersteunen kernwaarden uw marketing. Waarden en missie zijn de basis van uw merk. Zo voorkomt u discussie bij personeelsadvertenties, bedrijfsbrochures en andere communicatie-uitingen.

bron: http://www.thalatta.nl

Geen opmerkingen: