Procesmanagement is een aanduiding voor een specifiek vakgebied van de categorie managementtaken. In het bedrijfsleven wordt veelal verwezen naar het managen van de organisatieprocessen. Een van de denkbeeldige volgorden betreft het richten, inrichten en verrichten in de organisatie. Waarbij men van strategisch, langs tactisch naar operationeel niveau de organisatie bestuurt.
Momenteel wordt Procesmanagement ook aangeduid als Business Process Management (BPM). Dit gaat verder dan de Business Process Re-engineering (BPR) uit de jaren 90 van Hammer en Champy en de Business Process Improvement (BPI). Howard Smith en Peter Fingar geven in hun boek "The Third Wave" goed aan dat BPM nu een samensmelting is van kwaliteitsmanagement, technologie en managementdenken.
Het boek van Jeston en Nelis geeft een goed en pragmatische aanpak voor succesvolle implementaties van BPM projecten. Dit is belangrijk omdat veel organisaties er niet in slagen om beoogde resultaat te halen uit BPM projecten.
Aanbevolen literatuur:
Michael Hammer, James A. Champy. Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution. ISBN 0066621127
Howard Smith, Peter Fingar. Business Process Management: The Third Wave. ISBN 0929652339
John Jeston and Johan Nelis "Business Process Management: Practical Guidelines to Successful Implementations, ISBN 0750669127
bron: wikipedia
Geen opmerkingen:
Een reactie posten